Het is belangrijker dat de reiziger op tijd aankomt dan dat de treinen stipt volgens het boekje rijden.

“We gaan de focus leggen op de punctualiteit van de reiziger”, zei een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) tegen persbureau ANP. De vervoerder reageert op de nieuwe eisen die het kabinet de komende 10 jaar aan de vervoerder stelt.

Als de NS slecht presteert, kan het bedrijf straks een boete van 6,5 miljoen euro per jaar krijgen, maakte staatssecretaris Mansveld (Spoor) woensdag bekend. Dat is nu nog 2,75 miljoen euro.

Als de NS het echter aanzienlijk beter doet dan afgesproken, kan de vervoerder een beloning van maximaal 10 miljoen euro krijgen. “Dat is een stok achter de deur om goed te presteren, zo zien we het ook. Soms is zoiets nodig. We zullen er alles aan doen om die boete niet te krijgen”, aldus de woordvoerder.

Probleemverbindingen onder de loep

Om de prestatie te verbeteren, kijkt de NS onder meer naar probleemverbindingen. “Landelijk rijdt 93 procent van de treinen op tijd, maar bijvoorbeeld tussen Leiden en Utrecht is het ongeveer 70 procent. Het is een druk traject. Als een intercity daar een paar minuten vertraging oploopt, kun je direct je aansluiting missen”, zegt de woordvoerder.

De NS kijkt ook of er misschien kan worden geschoven met de perrons waar treinen aankomen en vertrekken. "Stel dat je in Utrecht op spoor 1 aankomt en je moet naar spoor 18 om je aansluiting te halen. Hoe realistisch is dat als je met twee kinderen op reis bent? Kun je de treinen niet dichter bij elkaar laten aankomen, of de tijden beter op elkaar afstemmen? Als een trein dan iets later aankomt, kun je de aansluiting toch nog halen. Treinen kunnen van A naar B punctueel lopen, en tussen B en C ook, maar als je de overstap mist, duurt een reis van A naar C veel langer dan gepland."

Samenwerking met regionale vervoerders

De NS wil verder beter samenwerken met regionale vervoerders. "Veel reizigers hebben twee vervoerders nodig om op hun bestemming te komen. Als de dienstregelingen beter op elkaar aansluiten, kunnen reizigers makkelijker hun reis vervolgen. De reiziger is niet van ons of van de anderen, maar van iedereen. ''

Volgens de NS stappen elke dag 236.000 treinreizigers, een kwart van het totaal, een keertje over. Nog eens 30.000 mensen maken twee of meer overstappen. "Daar zitten mensen bij die van de ene NS-trein naar de andere gaan, maar ook mensen die met een regionale vervoerder verdergaan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl